کنترل کیفیت نرم افزار حسابداری

بخش کنترل کیفیت یا QC به بخشی گفته میشود که بر روی روشهایی کار می کند که تولید کننده بتواند به وسیله آن روشها از مرغوبیت و مشتری پسند بودن محصولات تولیدی خود مطمئن گردد. این روشها و سیستمها معمولاً با همکاری با دیگر رشته های مهندسی و بازرگانی طراحی میشوند.

البته در تعریف بالا فقط بحث تولید مد نظر قرار گرفته است ولی می توان بحث ارائه خدمات یا محصول را نیز به آن افزود. محدود کردن کنترل کیفی فقط به بخش تولید ناقص است. مخصوصا در محصولاتی مانند نرم افزار حسابداری که ارائه خدمات در آن حرف اول را می زند. برای مثال بهترین نرم افزار حسابداری را هم تولید کرده باشید ولی در ارائه خدمات پس از فروش آن کوتاهی نمایید به مشکل برخورد خواهید کرد.

کنترل کیفیت یا همان QC یکی از مباحث مهندسی صنایع است. کنترل کیفیت در صورتی که به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد ، علاوه بر دسترس پذیر کردن کیفیت، بهره وری فعالیت سازمان را نیز افزایش می دهد. بسته به نوع عوامل موثر در کیفیت محصولات و خدمات و وسعت حوزه ی بررسی کیفیت مباحثی مانند کنترل کیفیت آماری، تضمین کیفیت و کنترل کیفیت فراگیر مطرح شده اند.

هر یک از کنترل های اشاره شده به مقدمات و ابزاری نیاز دارند که طراحی و پیاده سازی آنها در مهندسی صنایع وسیستم ها مورد مطالعه قرار می گیرند. واحد کنترل کیفیت در هر سازمان یا شرکت ، واحدی است که در زمینه ی اداره ی استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان و همه ی موادی که توسط سازمان مصرف و تولید می شوند مسئول است و بازرسی یک قسمت مهم از این جریان است.

قائدتا شرکت های تولید کننده نرم افزار حسابداری و یا سایر محصولات نرم افزار مانند نرم افزار اتوماسیون اداری نیز برای خود دارای واحد کنترل کیفیت هستند که بر محصولات تولیدی و همچنین خدمات ارائه شده توسط تیم نصب و راه اندازی و پشتیبانی نظارت می کنند تا هم نرم افزار حسابداری تولید شده از کیفیت مطلوبی برخوردار شود و هم خدمات نصب و راه اندازی نرم افزار به طور مطلوب پیش رود.

کیفیت یا Quality چیست؟

تعریف کیفیت ساده نیست. واژه كیفیت یا Quality منشا سردرگمی های زیادی است، زیرا در صحبت های روزمره معمولاً دلالت بر برتری و بهتر بودن دارد. به همین دلیل است که واژه كیفیت دارای نوعی ارزش ذهنی می شود كه تشریح آن به آسانی ممكن نیست. امّا اكثریت مردم باور دارند كه آن را می فهمند و توان تشخیص آن را دارند.

در حال حاضر كیفیت در صنعت تولید و به طور فزاینده در حوزه های دیگر بار مفهومی دقیق تری دارد كه به معنی شناسایی ویژگی های یك فرآورده یا نوعی خدمت، به گونه ای كه خواسته های مشتری را در سطح قابل قبولی برآورده تعبیر می شود.

وقتی کیفیت برای یک محصول سخت مثلا مانند اتومبیل سخت باشد وضع محصولاتی مانند نرم افزار حسابداری کاملا مشخص است. این محصولات به علت اینکه غیر مشهود هستند دارای کنترل کیفی پیچیده تری هستند. از جمله نرم افزار هایی که کنترل کیفی آنها سخت است نرم افزار اتوماسیون اداری می باشد.

در این صورت كیفیت نوعی ارزش عینی دارد كه قابل اندازه گیری و سنجش است.سطح این ارزش، تصریحاً یا تلویحاً، بر اساس توافق بین مشتری و عرضه كنندگان مشخص می گردد. مفهوم عینی كیفیت همین است كه در سراسر این مقاله دنبال می شود. كیفیت به عنوان مجموع خواست های مقبول مشتری دو خصوصیت اصلی دارد:
انتظار مشتری، یعنی این كه محصول تولیدی باید خواست هایش را برآورد كاستی های موجود در محصول یعنی این كه در برآوردن هدف موردنظر با شكست روبرو می شود یا این كه نارضایتی به دنبال دارد.

شرکت تولید کننده محصولات نرم افزاری از قبیل نرم افزار حسابداری و یا نرم افزار اتوماسیون اداری به منظور برآوردن رضایت مشتری باید از طریق فرآورده های تولیدی در دو جهت اقدام كنند از دیدگاه بیرونی، در نظر داشتن خواست های مشتریان فراورده ها؛از دیدگاه درونی، در نظر گرفتن پیامدهای تنوع انسانی و ابزاری به منظور هر چه كمتر كردن تعداد فرآورده های ناقص.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *