نرم افزار حسابداری ایرانی یا خارجی

خرید نرم افزار حسابداری از بازار ایران بهتر است یا خرید یک نرم افزار حسابداری خارجی؟ این یک سوال مهم است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. پاسخ صحیح به این سوال خیلی مهم است و می تواند حتی سرنوشت شرکت ما را تعیین نماید.
قبل از بحث در این باره باید روی معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری بحث کنیم و مهمترین معیار را پیدا کنیم. ولی به علت اینکه در مقالات دیگر به این موضوع زیاد پرداخته ام در اینجا خیلی در این باره بحث نمی کنم. دوستان در همین سایت می توانند مقالات را دنبال کنند.
به طور خلاصه باید بگویم که مهم ترین مولفه و معیار در انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری و خرید نرم افزار حسابداری بحث خدمات پس از فروش و یا همان پشتیبانی معروف است. اگر بهترین نرم افزار حسابداری دنیا را بدرستی انتخاب نمایید ، (با در نظر گرفتن تمام معیارهای درست و دقیق) ولی پشتیبانی نداشته باشد این نرم افزار در عین اینکه بهترین نرم افزار حسابداری به حساب می آید ولی به درد شما نمی خورد.
برای مثال فرض کنید که بهترین بنز دنیا را خریداری کرده اید ولی هیچ کسی حاضر نیست به شما سرویس بدهد. بنابراین زمانی که نیاز به تعویض روغن دارید باید ماشین را دور بیندازید. همه پولی هم که بابت آن پرداخت کرده اید از کفتان رفته است.
نرم افزار حسابداری البته از ماشین خیلی مهمتر است. در حقیقت نرم افزار حسابداری یک کالای خاص است که با گذشت زمان ارزش آن برای کسب و کار شما بیشتر می شود و شما به آن محتاجتر خواهید شد. در روز اول اگر مجبور شوید نرم افزار حسابداری خریداری شده را کنار بگذارید ، اتفاق خاصی نمی افتد فقط مبلغ اولیه ای که پرداخت کرده اید از بین می رود ولی اگر چند سال اطلاعات وارد کنید و سپس به خاطر یک مساله کوچک آن نرم افزار حسابداری خراب شود و پشتیبانی هم نداشته باشد آنگاه زیان قابل ملاحظه ای نصیب شما می شود.
مطلب را خیلی طولانی نمی کنم. به هزار و یک دلیل می توان ثابت نمود که پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای یک نرم افزار حسابداری رکن حساب می شود و بدون آن ادامه کار با نرم افزار حسابداری به صرفه نیست. حتی اگر آن نرم افزار بهترین نرم افزار حسابداری جهان باشد.
حالا تصمیم گیری راحت تر می شود. یعنی مهمترین مولفه را جلوی خود قرار می دهیم و با وجود شرایطی که کشور ما دارد مطمئن می شویم که نرم افزار حسابداری خارجی اصلا بدرد ایران نمی خورد. زیرا با یک تعویض رئیس جمهور در ایران یا در آمریکا وضع کاملا تغییر می کند.
مانند اتفاقاتی که در مورد نرم افزارهای اوراکل و یا مدیریت مستندات خارجی افتاد. شب خوابیدیم و صبح از خواب بیدار شدیم دیدیم که نرم افزار خراب شده است و پشتیبانی هم نداریم.

پشتیبانی زمانی به خوبی انجام می شود که شرکت تولید کننده آن محصول همیشه در دسترس باشد و از محصول تولیدی خود پشتیبانی نماید. اگر شرکت تولید کننده به هر دلیلی در دسترس نباشد آنگاه به محض اینکه محصول دچار مشکل اساسی شود دیگر کاری از کسی ساخته نیست. یعنی نماینده فروش و … هم کاری نمی توانند انجام دهند. بنابراین توصیه می شود که نرم افزار حسابداری را حتما از شرکت تولید کننده خریداری نمایید مگر مواقعی که شرکت تولید کننده خودش شما را به نمایندگی راهنمایی می کند.

حالا با این وصف ما به این نتیجه می رسیم که نرم افزار حسابداری را ایرانی انتخاب کنیم. نکته دیگر که ما را به چنین امری وادار می کند بحث نیازمندیهای کسب و کار ما ایرانیها در مقایسه با خارجی ها است.
در خارج چیزی به نام چک مدت دار و چک برگشتی و خرج کردن چک و … معنی ندارد. بنابراین نرم افزارهای حسابداری خارجی با این قضیه بیگانه اند. اگر از نرم افزار حسابداری خارجی استفاده کنیم باید آن نرم افزار برای ایرانیها سفارشی شود و بنابراین بهای تمام شده آن بالا می رود و همینطور هزینه های پشتیبانی آن هم به تبع آن بالا خواهد رفت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *